fredag 6 januari 2012

Butterkaka med saffran


Det här är verkligen bland det godaste jag ätit! Butterkaka! Och med saffran och mandelmassa kan det ju bara inte gå fel. Det lovar jag!

Recept:

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör, rumsvarmt
2 pkt saffran, 1 g
1 dl strösocker
½ tsk salt
13–14 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g smör, rumsvarmt
200 g riven mandelmassa
1 uppvispat ägg

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till max 37°. Häll över jästen. Tillsätt smör, saffran, socker, salt och mjöl. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 15 min. Dela degen i två delar och kavla ut till ½–1 cm tjocka plattor. Bred ut smöret på degen och strö över mandelmassan. Rulla ihop och skär i 3–4 cm tjocka skivor. Ställ dem i 2 smorda formar ca 23 cm i diameter. Låt jäsa 20–30 min. Sätt ugnen på 200°. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i nedre delen av ugnen 25–30 min.


Inga kommentarer: