torsdag 13 augusti 2009

Tortanto

Nu är jag helt slut. Jag har städat, vädrat, putsat Freja lite grann, dammat och bakat ett underbart bröd som ni ska få receptet på.
Jag har knappt hunnit äta, men nu satte jag mig ner i soffan för att pusta ut lite och ta mig en kopp kaffe och en leverpastejmacka. Den satt fint.

Brödet som jag bakat är ett italienskt bröd från Toscana som kallas för tortanto, detta brödet äter man runt påsk i Italien.

http://recept.nu/polopoly_fs/1.157644!image/383287388.jpg_gen/derivatives/w450/383287388.jpg

Recept:

  • 15 g färsk jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk honung
  • 1 msk flingsalt
  • 2.5 dl durumvete
  • 4 dl vetemjöl special
  • 200 g mozzarella ost
  • 200g italiensk salami
  • 200g chévre ost
  • 1 näve blandade kärnfria oliver
  • 1 kruka färsk rosmarin
Gör degen som vanligt. Tryck ut degen i en rektangel (inte kavla, för då trycker man ur all luft) vila i 30 min.
Varva salamin + resterande ingredienser. Rulla ihop till en rulle, sen en krans och lägg på vilning i 30 min. Mjölsa brödet, lägg sen i ugn på 200 C.

Mycket mumsigt. Passar perfekt till ett glas med rödvin.



xoxo

Inga kommentarer: