söndag 16 augusti 2009

Lasagne

Igår kväll lagade jag mat i ca 3 timmar. Men det var klart värt det. Jag gjorde egna lasagneplattor till en alldeles utsökt lasagne. Receptet fick jag med mig från Barcelona, där jag bodde ihop med en grekisk kock.



Först gör man ett mjöl-torn med ett hål i,
där man häller i ägg, vatten, olja och salt



Efter degen är klar, rullar man den till en elastisk
och smidig boll



Nu ska den lilla vila under bakduk i 30 min


Sen skär man ut önskad form på lasagneplattorna

mjöla dom och låt dom stelna till sig



Färdigt resultat!


Det jag fick lära mig av den grekiska kocken är att steka, på låg värme, lök, paprikor- och vitlök, som man skurit i tunna skivor, i lite olja. Så kommer den naturliga och mumsiga smaken upp från grönsakerna. Jätte gott. Servera gärna med färskriven parmesan.


Aproveche!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är gumman! Själv brukar jag köra på den färdiga varianten, bara att steka färsen:) haha kram

Kajsa Lydén sa...

Om jag ska vara ärlig, så tycker ja oxå att den färdiga är väldans god! Vi borde ta en mat-kväll snart!!