lördag 17 april 2010

Godaste sockerkakan



Sockerkaka måste väl ändå vara den mest underskattade kakan? Men den är ju så himla enkel och så fruktansvärt god till fikat! Min farmor gjorde den godaste sockerkakan, som jag kommer ihåg än idag. Saftig och med en lätt smak av citron.

Recept:

  • 50 g smör
  • 2 dl socker
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
  • Citronsaft

Gör så här:
Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt och blanda i smöret och mjölken. Blanda ihop mjöl,bakpulver och vaniljsocker, rör ner det i äggblandningen. Tillsätt citronsaft eller ceder citron efter behag. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan i 175 grader i nedre delen av ugnen i 20-25 min.


xoxo

1 kommentar:

Linda sa...

hej. ja de är verkligen goda kan jag lova, jag har hittat mycket gott som du lagt in, skrev ut två olika i går, får se vad som hinns med i dag.