söndag 14 mars 2010

Oxrullader i gräddsås



I
går kväll lagade vi Per Morbergs oxrullader, detta har jag velat göra länge och nu blev det av. Jag kan inte beskriva hur gott det var, utan jag tycker istället att ni ska ställa er framför spisen och bara köra! Ni kommer inte bli besvikna.
Samtidigt tittade vi på Melodifestivalen, och jag tyckte att Salem skulle vunnit. Så nu har jag fått säga det också.

Recept:

  • 600 g tunt skivat oxytterlår eller -innanlår
  • 1 st morot
  • 1 st gul lök
  • 2 msk fransk senap
  • 100 g bacon
  • 1 l kalvbuljong
  • 2 msk tomatpuré
  • salt och peppar
  • Gräddsås
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 msk svartvinbärsgelé


Skala moroten och löken. Skär moroten i stavar och skiva löken. Lägg köttskivorna på bänken. Bred på senap och lägg en skiva bacon ovanpå samt lök. Salta, peppra och rulla ihop. Trä rulladerna på ett stort grillspett och bryn spettet i en stekpanna. Lägg ner dem i en kastrull och häll på buljongen. Koka köttet i cirka 45 minuter eller tills det släpper från spettet. Lyft upp rulladerna och lägg dem åt sidan.
Koka ner buljongen tills 1/3 återstår. Tillsätt grädden. Låt koka upp och smaka av med gelé, eventuellt lite salt och peppar. Vill du ha tjockare sås, red av med lite redningsmjöl Servera med gelé, sockerärtor och pressad potatis.


xoxo

4 kommentarer:

Tina´s Mat sa...

Gud så gott, nu blev jag verkligen hungrig! Det är nog dags att laga miffag.

Kajsa Lydén sa...

:) Jättegott!

mumsfillibaba sa...

Måste testa!!

mumsfillibaba sa...

Måste testa!!