onsdag 24 februari 2010

Fräsch lunch




Ibland när man inte har handlat på länge, så får man liksom trixa och mixa och dyka ner i frysen och kika vad som finns där. Jag hittade en fläskfilé och hade ingen aning vad jag skulle göra till. Men så hade jag massor med paprika och morötter. Så det fick bli ugnsrostade grönsaker.
Till det slängde jag ihop en gräddsås med torkade trattkantareller i.
Jag bäddade in fläskfilén med flingsalt, peppar och grillkrydda och stekte det på hög värme så att den fick färg. Sen lade jag in den i ugnen på 200 grader, och på den tkockaste delen av köttet hade jag en ugnstermometer som skulle upp till 67 grader. Saftigt och mört. En riktigt god lunch, helt enkelt.

Ugnsrostade rotfrukter/grönsaker:

  • 3 morötter
  • 1 skivad lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 paprikor
  • 2 skivade potatisar
  • Olivolja citron
  • Flingsalt
  • 1 msk sweet chilisås


xoxo

Inga kommentarer: