torsdag 18 februari 2010

Kålpudding



Kålpudding är troligen en av mina favoriträtter. Denna är lite speciell, eftersom det är min mormors och mammas egna recept. Mycket, mycket gott.

Recept:

  • 800g vitkål
  • 500g Fläskfärs
  • 1 msk smör
  • Salt
  • Peppar
  • Sirap (kan uteslutas)

Hacka kålen och bryn den i smör i en stekpanna så att den blir mjuk och nästan genomskinlig.
Lägg kålen åt sidan, medan du steker köttfärsen. Salta.
Lägg kålen i botten av en ugnsform, varva med köttfärsen och avsluta med kål.
Grädda i mitten av ugnen i 200º ca 45 min.
Detta serveras ihop med mormors egna rårörda lingon.

xoxo

2 kommentarer:

mormoranne.blogg.se sa...

*ler*.... väcker fina minnen...min mormor gjorde alltid riktig finsk kålpudding när jag kom på besök... så härligt god.... ha en trevlig helg... = ) / anne

Kajsa Lydén sa...

Finns inget godare :)