onsdag 18 mars 2009

Det doftar...

...ljuvligt hemma hos oss. Jag har precis bakat bullar. Vaniljbullar, för omväxlingskull. Min mormor gör dom bästa. Men denna gången är nog jag bäst, fast inte om kollar på bullarnas utseende. Dom ser ju rätt otjusiga ut.


Recept:
  • 50 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 1/2 dl socker
  • 2 tsk malen kardemumma
  • 1 krm salt
  • ca 15 dl vetemjöl
  • Fyllning
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 1 1/2 dl socker
  • 1/2 dl vaniljsocker
  • Till pensling
  • 1 ägg
  • 4 msk hackad sötmandel
  • 4 msk pärlsocker
  • 4-5 tsk vatten

225 grader i ugnen i ca 8-10 min, så kommer dom att se ut sådär. Eller finare...


xoxo

2 kommentarer:

Anonym sa...

det här ska jag prova til helgen! jag har numera bytt ut festandet mot bakning:)

Kajsa Lydén sa...

Du, det gjorde jag för längesen! :) Och vad roligt att du använder receptet, dessa smakade gudomligt!