måndag 30 mars 2009

Double chocolate cookies

Eftersom blogspot inte är den bästa blogg-sidan att skriva på, så kan jag inte puplicera vissa kommentarer jag får från er. Jätte lurigt är det.

Men jag har fått in lite kommentarer ang. dessa kakorna jag gjorde för ett tag sen. Att receptet var lite svårt att förstå eftersom det är på engelska. Så jag tänkte jag ska skriva hur jag gjorde, för självklart ska ni testa på dessa.




  • 1 cup all-purpose flour
  • 1/2 cup unsweetened Dutch-process cocoa powder
  • 1/2 teaspoon baking soda
  • 1/2 teaspoon coarse salt
  • 1/2 pound good-quality milk chocolate, 4 ounces coarsely chopped and 4 ounces cut into 1/4-inch chunks
  • 1/2 cup (1 stick) unsalted butter
  • 1 1/2 cups sugar
  • 2 large eggs
  • 1 teaspoon pure vanilla extract


Värm ugnen till ca 160 grader. Beroende på vad du har för ugn.


Vispa ihop mjöl, kakao, bikarbonat, salt.

Smält hälften av chokladen ihop med smör. Den andra hälften hackar man till bitar.
Välj en sort med hög kakaohalt gärna 70%, och som helst bara innehåller kakaomassa, kakaosmör och socker. Blockchoklad, numera kallad Block innehåller mest härdat vegetabiliskt fett och är totaförbjuden!

Häll i den smälta chokladen + socker, ägg, och vaniljextract (går även bra med vaniljsocker) i en bakmaskin. Man kan använda elvisp också, men tänk då på att inte vispa för hårt. Sen häller man gradvis i mjöl mixen. Och sedan blandar man i chokladbitarna sakta i chokladsmeten.

1cup= ca 2,4 dl

1/2 pound choklad= ca 225 gram

Baking soda= Bikarbonat



Jag hoppas att receptet blev aningen enklare nu och tack för dom fina orden att jag har en inspirerande blogg. Det värmde.


xoxo


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett uppdaterat cookies recept! Nu ska här bakas och smakas! :)

Ser fram emot nya kakor och andra smaskigheter i din blogg!

Kajsa Lydén sa...

Det kommer definitivt! Det vankas ju påsk! ;)